Strømbransjens Robin Hood inngår samarbeid med strømselskap.


Besparelse AS som står bak Facebook gruppen Prismatch strøm med Norges første strøm-influenser Mathias Nilsson i spissen inngår nå samarbeid med strømutfordreren Elekt. Ved hjelp av økt kunnskap og smart teknologi skal de sammen med forbrukerne skape en sunnere strømbransje.

Prismatch Strøm gründerne Mathias Nilsson og Kristoffer Normann forteller om samarbeidet.

I høst har flere hundre tusen forbrukere hevet røsten gjennom Facebook-grupper som Prismatch Strøm, noe som har fått både politikere og media til å sette behovet for endringer i strømbransjen på agendaen. Skyhøye strømpriser, skarpe debattinnlegg og utredninger om alt i fra krisepakker til tvangsmulkter for villedende markedsføring har preget mediebildet og folks oppmerksomhet den siste tiden.

– Gjennom gruppen Prismatch Strøm har vi vært med på å bygge økt kunnskap om strøm hos det norske folk, og ikke minst vært med på å spare våre medlemmer for millioner av kroner i reduserte strømutgifter. Gjennom Elekt har vi funnet en aktør med verdier som vi kan indentifisere oss med, og hvor vi sammen deler visjonen om å skape en sunnere og mer bærekraftig strømbransje, sier Mathias Nilsson.  Aktiviteten i Facebook-gruppen har allerede gitt resultater hvor mange av lokketilbudene har forsvunnet. Vi ønsker derfor å tilby våre medlemmer et svært godt alternativ i Elekt som tilbyr Norges enkleste strømavtale med spotpris + 1 øre/kWh, uten fastledd. Samtidig har de med sin fakturarobot automatisert tjenesten som prismatch har brukt mye tid på å rådføre våre medlemmer på manuelt, nemlig å forstå vilkårene på dagens strømavtale, sier Nilsson.

Dette betyr at man enkelt får oversikt over hva man faktisk betaler for, og samtidig får analysert om man betaler dyre påslag hos sin nåværende leverandør. – En slik tjeneste kan spare deg tusenlapper på under ett minutt, og gjør den manuelle jobben enklere for meg som hjelper flere tusen strømkunder i året. I tillegg ser denne sammenligningstjenesten på din faktiske faktura og ikke det strømselskapene sier de tar seg betalt for. Dette utgjør en enorm forskjell i enkelte tilfeller i en bransje full av lureri, sier Nilsson. 

Elekt er et strømselskap som ble etablert i 2018 av gründerne Arnt Inge Sætern, Tom Reinert Johansen og Kim Bjerkevoll. Selskapet har i dag 11 ansatte og solide investorer på laget. Selskapet har ambisjon om å gjøre strøm enkelt og bidra til en sunnere og mer bærekraftig strømbransje. Selskapet ser fram til å samarbeide med Prismatch strøm. – Vi er imponert over arbeidet som Mathias og gjengen i Prismatch har fått til gjennom Facebook-gruppen sin. Vi opplever at de har et stort engasjement for kundene, og et genuint ønsker om å hjelpe. For å endre bransjen må vi stå sammen med forbrukerne, Mathias og Prismatch Strøm er derfor et enormt viktig samarbeid for oss i kampen for rettferdighet og åpenhet i strømmarkedet, mener Sætern.

Strøm blir verken bedre eller dårligere om du betaler mer eller mindre for den. Men så er det noe med kilowatt timer, spotpris og fastpris og påslag som gjør at folk gir opp. Og så er det litt vondt å innse at leverandøren du har hatt i mange år har lurt deg. Det skjønner vi, sier Sætern. Derfor vegrer man seg kanskje for å bytte strømleverandør, selv om de fleste kjenner på seg at de nok betaler for mye. 

Som en del av samarbeidsavtalen med Elekt skal Prismatch strøm også kontrollere at vilkårene som tilbys kundene av Elekt blir etterfulgt. De jobber også med å utforme sin egen sertifiseringsordning som etter hvert skal bli et kvalitetsstempel for selskapene som blir med på den.

– Det er ikke bare, bare å endre en hel bransje, men det er det vi skal og det er det vi gjør. Den gamle måten å selge strøm på er uansett snart forbi. Vi er ikke alene om å forstå det. Vi skal være med på å lære enda flere kunder å forvente åpenhet og kreve mer strøm for pengene, kommenterer Sætern.

Gjennom samarbeidet med Elekt vil også teamet bak Prismatch strøm få mulighet til å hente en liten provisjon på 100 kr pr. kunde, noe som muliggjør at de kan bruke mer tid på arbeidet med å endre strømbransjen. Frem til nå har dette blitt gjort hovedsakelig på dugnadsbasis.

Mathias mobiliserer nå for å øke antallet følgere på sin Facebook side og gjennom det akselerere ønsket omstilling i strømbransjen. Med kunnskap følger makt. Når kundene forstår hva strømselskapene faktisk selger, så velger de bort å betale for telefonsalg og lokketilbud på gaten. Dette er et reelt maktskift. Folk vil vite hva de betaler for, da blir det strøm uten fortjeneste for leverandørene. Det tjener kundene på. Vi må nå opplyse kundene slik at de forstår at det er den nye generasjon strømselskap de bør benytte. Når mange nok har fanget opp dette vil vi få se en kundeorientert og sunnere strømbransje i fremtiden.